Vánoční objednávky letos zamíří především do výdejních boxů

pátek, 25. října 2024, 00:30 Retail, Aktuality MediaGuru

Téměř polovinu vánočních online objednávek si nechají Češi letos doručit do výdejních boxů, ukazuje průzkum GLS. 

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

Vánoce budou letos bohatší než v loňském roce. Lidé chtějí nakupovat a utrácet více než loni, velkou většinu vánočních dárků pořídí online. Nejčastěji si nechají doručit vánoční objednávky do výdejních boxů, kam zamíří téměř polovina všech dárků. Roste i zájem o posílání balíků mezi domácnostmi. Vyplývá to z průzkumu společnosti GLS, který realizovala na vzorku tisíce respondentů prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos. 

České domácnosti chtějí letos za vánoční dárky utrácet opět více než loni, velkou většinu nákupů přitom uskuteční on-line. Lze proto očekávat další meziroční nárůst počtu přepravených zásilek, a to již od počátku listopadu. Rychle roste zejména zájem o doručení do výdejních boxů,“ shrnuje očekávaní od letošní vánoční sezóny ředitel GLS Česká republika Pavel Včela.

Pro 43 % domácností je nejvyhledávanějším místem pro doručení vánočních dárků výdejní box dopravce. „Obliba výdejních boxů rychle roste, ještě loni podobnou možnost doručení preferovalo jen 21 % lidí. Oceňují především non-stop možnost vyzvednutí zásilky a rychlost a jednoduchost obsluhy boxů, s jejich rychle rostoucím počtem také výrazně vzrostla jejich dostupnost,“ vysvětluje Pavel Včela. Možnost non-stop vyzvednutí označilo jako hlavní výhodu 65 % dotázaných. Dostupnost, rychlý výdej zásilky či nižší cenu dopravného oceňuje pokaždé desetina lidí.

Zdroj: GLS

Zdroj: GLS

Stále oblíbenější je i zasílání dárků mezi domácnostmi, 27 % lidí říká, že před Vánoci pošle alespoň jeden balík. Vítají, že se rozšiřují možnosti, jak balík odeslat. Nejčastěji (41 %) zamíří na podací místo dopravce, nicméně i v tomto případě hrají stále větší roli výdejní boxy. Čtvrtina lidí (26 %) tak chce balík poslat právě prostřednictvím boxu. „Za nárůstem zájmu o posílání balíků stojí především různé aplikace umožňující prodej již nepotřebného zboží, nejčastěji oblečení. Rodiny ale rády využívají zasílání balíků i v okamžiku, kdy se o Vánocích nemůžou vidět osobně,“ dodává Pavel Včela.

Útrata za vánoční dárky bude vyšší než v loňském roce, 45 % nakupujících počítá s tím, že utratí více než pět tisíc korun, 14 % pak počítá s útratou přes 10 tisíc korun. Naopak 7 % lidí chce utratit jen do tisíce korun. 

Velkou většinu vánočních dárků přitom nakupující pořídí online. Více než polovina dotázaných (51 %) počítá, že na internetu pořídí minimálně tři čtvrtiny dárků, dalších 28 % chce nakoupit alespoň polovinu dárků online. Nejčastěji (38 %) počítají s tím, že v předvánočním období dostanou 5–9 dárků.

Nejvíce lidí prohlašuje, že dárky nejčastěji nakupuje v listopadu (39 %). Stále oblíbenější jsou přitom i slevové akce kolem Black Friday na konci listopadu, chystají se na ně téměř dvě třetiny lidí – ať už kvůli nákupu vánočních dárků, nebo jen kvůli spontánnímu využití slevových akcí.

-stk-