Většina spotřebitelů vnímá udržitelnost firem jako greenwashing

sobota, 5. října 2024, 07:50 Marketing, Výzkum, Udržitelnost MediaGuru

Více než polovina si myslí, že aktivity firem v oblasti udržitelnosti jsou pouhým greenwashingem. 

Zdroj: Freepik

Zdroj: Freepik

Firmy zrychlují tempo, aby splnily své cíle o udržitelnosti. Spotřebitelé jejich aktivity ale čím dál více vnímají jako greenwashing. Myslí si to dnes více než polovina lidí, což je nárůst oproti 33 % v roce 2023. Vyplývá to ze zprávy od Capgemini s názvem „Svět v rovnováze 2024“, která shrnuje tříletý pokrok firem v oblasti udržitelnosti.

„Letošní zpráva ukazuje, že projekty udržitelnosti budou i v roce 2024 pokračovat v růstu, a to navzdory současným nepříznivým podmínkám,“ uvádí Cyril Garcia, ředitel globálních služeb udržitelnosti a odpovědnosti podniků a člen výkonné rady skupiny Capgemini. „Firmy mají moc i odpovědnost posunout společnost směrem k udržitelnější ekonomice. Péče o vodu, ochrana přírody a recyklace jsou teď zásadními prioritami. Manažeři přemýšlejí prakticky, a proto snaha o snižování emisí CO2 musí přinášet také úspory. Vidíme, že udržitelnost je podporována novými technologiemi a klimatickými předpisy. Nejlepší způsob, jak získat důvěru zákazníků, je ukázat konkrétní výsledky a plánovat budoucnost postavenou na udržitelnosti,“ dodává. 

V oblasti udržitelnosti firmy své aktivity zintenzivňují, říká to 69 % dotázaných manažerů. Až 84 % věří, že jsou na dobré cestě k dosažení svých emisních cílů. Před dvěma lety to bylo méně. Větší důraz je také kladen na recyklaci – tři čtvrtiny manažerů uvedlo, že recyklace je důležitou součástí jejich strategie, oproti 53 procentům v roce 2022. Přibližně dvě třetiny firem upravují design produktů, aby snížily závislost na fosilních palivech, v roce 2022 to byla méně než polovina. Kromě toho tři čtvrtiny vedoucích pracovníků zavedly program pro hospodaření s vodou, což je nárůst oproti 55 procentům v roce 2022. 

I když firmy v roce 2023 plánovaly navýšit do udržitelnosti své investice, realita byla jiná – průměrně investovali 0,82 procent svých příjmů, což je méně než 0,92 procent v roce 2023. Výši investic do udržitelného rozvoje ovlivňuje podle dvou třetin manažerů geopolitika, například napětí mezi USA a Čínou, války na Ukrajině a Blízkém východě či energetická krize v Evropě. 

Spotřebitelé od firem chtějí, aby byly v oblasti udržitelnosti transparentnější, a ještě více se zapojovaly do snižování emisí. Tři čtvrtiny dotázaných očekává, že společnosti budou v roce 2024 hrát větší roli v boji proti dopadům změny klimatu.

Manažeři v odpovědích průzkumu poukázali také na předpisy související s klimatem jako na klíčovou hnací sílu projektů udržitelnosti. Celé tři čtvrtiny vedoucích pracovníků se domnívá, že regulace v oblasti udržitelnosti je nezbytná pro dosažení globálních cílů v oblasti klimatu, a téměř dvě třetiny dokonce souhlasí s tím, že bez regulace by jejich společnost mnoho aktivit v oblasti ochrany životního prostředí nezahájila.

Celosvětově 73 procent manažerů souhlasí, že evropská směrnice o reportování udržitelnosti (CSRD) zlepšuje možnosti měření výsledků. I tak firmy v reportování emisí, zejména ve scope 3, stále zaostávají. Jen třetina firem, které mají povinnost reportovat podle CSRD v roce 2025, tvrdí, že budou připraveny měřit své emise ve scope 3, zatímco na scope 1 je připraveno 86 procent.

„V České republice pozorujeme rostoucí úsilí našich klientů v oblasti udržitelnosti. Mnozí však stále čelí výzvám spojeným se sběrem relevantních dat a zajištěním jejich kvality, což je klíčové pro efektivní směřování organizace k naplnění cílů udržitelnosti,“ komentuje Bernd Bugelnig, Country Manager Capgemini Česká republika

Metodika průzkumu „Svět v rovnováze 2024“

Průzkum proběhl v červnu a červenci letošního roku mezi 2152 manažery zaměstnanými v 727 společnostech s ročními příjmy přesahujícími 1 miliardu dolarů ve 13 zemích Severní Ameriky, Evropy a Asie a Tichomoří a ve 12 průmyslových odvětvích a sektorech. Dotazovaní manažeři byli na úrovni ředitelů a vyšší, 50 % z nich bylo z podnikových funkcí, jako je strategie, udržitelnost, prodej a marketing, druhá polovina z funkcí hodnotového řetězce, jako je design výrobků, výzkum a vývoj, nákup a logistika. Capgemini rovněž provedla průzkum mezi 6,5 tisíci spotřebiteli ve věku starším 18 let ve 13 zemích a rozhovory s 12 manažery v oblasti udržitelnosti v předních organizacích po celém světě.

-stk-