Česká asociace pojišťoven (ČAP) představuje novou fázi kampaně Zkratky, jež bojuje proti užívání drog. Využívá v ní data z odpadních vod k tomu, aby varovala řidiče a řidičky v konkrétních lokalitách a tehdy, kdy je to nejvíce potřeba.
Data použitá v kampani pocházejí z analýzy odpadních vod prováděné organizací European Union Drug Agency (EUDA). Tato metoda spočívá v detekci stopového množství drog a jejich metabolitů v komunálních odpadních vodách, což umožňuje odhadnout spotřebu návykových látek na úrovni celých komunit. Výzkum probíhá pravidelně ve vybraných městech po celé Evropě a v České republice zahrnuje šest lokalit, včetně Prahy, Brna a Ostravy.
Jde o sofistikovanou metodu, která kombinuje poznatky z analytické chemie, biochemie, epidemiologie a statistiky. Výsledky analýz poskytují přesný obraz o tom, kdy a kde dochází k nejvyšší spotřebě drog, což umožňuje efektivně cílit preventivní sdělení v konkrétních časech a lokalitách. Nejnovější data reflektují aktuální trendy v užívání kokainu, THC, MDMA a dalších látek.
Analýza odpadních vod v šesti českých městech ukazuje, že konzumace drog má své časové i geografické vzorce. V Praze kokain dominuje o víkendech, ale v Brně se ho nejvíc spotřebuje v úterý. A zatímco THC se nejvíce užívá v Plzni a jeho spotřeba vrcholí ve čtvrtek, množství MDMA v odpadních vodách stoupá hlavně během víkendu – a to až šestinásobně.
„Hodně z nás hledá zkratky – rychlé řešení, únik, uvolnění. Ale jakmile se z těchto zkratek stane cesta za volantem, riskujeme život svůj i ostatních. Díky datům z odpadních vod víme, kdy a kde jsou tato rizika nejvyšší, a můžeme na ně upozornit v momentě, kdy je to nejúčinnější,“ vysvětluje Milada Veselá, vedoucí komunikace České asociace pojišťoven.
Namísto odsuzování kampaň mluví o reálných následcích: zpomalené reakce způsobené THC mohou prodloužit brzdnou dráhu až o 7 metrů, kokainový dojezd trvá i 72 hodin a zkreslené vnímání prostoru po MDMA může být při předjíždění fatální. Sdělení jsou k vidění na ulicích, sociálních sítích a v momentě rozhodování. „Díky datové vrstvě kampaně jsme věděli, jak velké jsou rozdíly v užívání jednotlivých drog a že v takhle komplexním problému bude stejně důležitou roli jako sdělení samotné hrát i jeho kontext,“ doplňuje Martin Svetlík, executive creative director z agentury McCann Prague, jež je podepsána pod kampaní spolu s Hero & Outlaw podepsána. O média se stará Knowlimits.
-stk-