V listopadu nakupuje vánoční dárky nejvíce lidí. Jejich počet se ve srovnání s obdobím před třemi lety zvýšil. Vyplývá to z vánočního průzkumu nákupního rádce Heureka.cz.
Nakoupit vánoční dárky během listopadu a prosince letos plánovala rovná polovina respondentů, přitom ještě před třemi lety to byla třetina. „Trendu nahrává počasí, protože vánoční atmosféru a s tím spojenou otázku nákupu vánočních dárků začnou lidí vnímat většinou až s mrazivým a sněžným počasím,“ uvedl Jan Mayer, výkonný ředitel české a slovenské Heureky. „Zároveň spousta lidí využívá v listopadu k nákupu dárků slevové dny Black Friday, které získávají na popularitě rok, co rok,“ dodal.
Největší část Čechů (37 %) utratí za dárky v rozmezí 5–10 tisíc korun. Přes 10 tisíc korun plánovala letos za dárky utratit čtvrtina Čechů, před dvěma lety to byla pětina. „Výdaje na vánoční dárky přitom 65 % respondentů bude držet na podobné úrovni jako vloni,“ dodal Mayer s tím, že Přímo snižování výdajů na dárky letos uvedla čtvrtina Čechů.
Alespoň nějaký dárek pořídí na internetu 98 % respondentů, což uvádí lidé dlouhodobě. Jen necelá dvě procenta dotazovaných na internetu nekoupí ani jeden dárek. Necelá polovina (47 %) nakupuje kombinovaně na internetu i v kamenných prodejnách. Jen na internetu pořídí vánoční dárky necelá třetina (27 %). Jako nejčastější způsob dopravy volí Češi vyzvednutí ve výdejním boxu (39 %) a na výdejní místo (37 %). Doručení na adresu volí jen pětina respondentů.
Nejčastější počet lidí, které plánovali zákazníci letos obdarovat, je 5–10, což uvedla polovina respondentů. Třetina jich dá dárky maximálně 4 lidem. Nejdůležitější při výběru dárků je pro zákazníky kvalita produktu a to, že výrobek dlouho vydrží, to uvedlo 62 % dotazovaných. Následují shodně cena (49 %) a recenze (49 %). Do rozhodování ale vstupuje i to, zda se jedná o lokální produkt (12 %).
-mav-