Proč e-shop, jehož byznys se odehrává převážně online, investuje miliony ročně do kamenných prodejen? Přestože jsme značka, která působí primárně v e-commerce, v letošním roce jsme otevřeli čtyři kamenné prodejny CityZen – tu poslední na konci října v Ostravě. Jedná se zatím o naši největší pobočku a náklady na její otevření přesáhly 1,7 milionu korun. Vyplatí se takové investice do kamenných prodejen v době, kdy mnoho zákazníků nakupuje online?
I přes dlouhodobé propady módního segmentu CityZen roste. Loňský obrat 191 milionů chceme letos překonat a jednou z cest jsou právě investice do naší offline prodejní sítě. Retail je pro nás důležitým kanálem pro oslovení zákazníků, kteří nenakupují na internetu, a umožňuje nám i snazší prezentaci našich produktů. Investovat do kamenných prodejen se nám vyplácí a postupně se staly významnou součástí naší obchodní strategie.
Kamenné prodejny jsou součástí strategie
V rámci fashion segmentu se stále většina oblečení (cca 60 %) prodává v kamenných obchodech, a tak vysoký podíl potenciálních zákazníků nechceme ignorovat. Ačkoliv se CityZen značka se opírá především o e-shop, který nám letos tvoří 70 % tržeb (v roce 2022 to bylo 83 %, v roce 2023 80 %), význam kamenných prodejen roste. Na základě zpětné vazby od našich zákazníků víme, že někteří s nákupem vyčkávali, dokud si nemohli naše triko na vlastní kůži vyzkoušet.
CityZen oblečení díky unikátní technologii odolává tekutinám a špíně a není na něm vidět pot – a právě v prodejnách vlastnosti produktu zákazníkům předvedeme daleko lépe než pouhým popiskem na e-shopu. Prodejny zároveň slouží jako odběrná místa pro objednávky z e-shopu a usnadňují zákazníkům případné výměny či vrácení zboží.
Televizní reklama má silný offline efekt
Do marketingu a budování značky v Česku investujeme každý rok téměř 30 milionů korun. I když jsme letos rozpočet do televize o něco ponížili, stále zůstává dominantním kanálem. A tak jako podporuje online, sledujeme navýšení návštěvnosti i na našich prodejnách. Kampaně, které jsme dříve dělali jen pro online, nyní nesou ovoce i v retailu a zvyšujeme tak jejich efektivitu.
Místo každé nové prodejny prochází detailní analýzou
Umístění kamenných prodejen důsledně promýšlíme s ohledem na návštěvnost daného místa, jeho okolí, dostupný prostor, cenu i nájemní podmínky. Nyní máme prodejny již na šesti místech České republiky. V pražském obchodním centru Westfield Chodov, v brněnské Olympii, v Chrudimi, v královéhradeckém Futuru, olomoucké Galerii Šantovka a nově také v ostravském Foru Nová Karolina. Všechny naše prodejny, kromě té chrudimské, jsme umístili do obchodních center, která kumulují vyšší návštěvnost než prodejny tzv. streetové.
Nejnovější ostravská prodejna, otevřená na konci října, by měla posílit povědomí o značce a oslovit zákazníky v dalším klíčovém regionu. S rozlohou 62 m2 jde o náš dosud největší prostor, což potvrzuje i investice přesahující 1,7 milionu. Naším cílem je dosáhnout celorepublikového pokrytí a v horizontu několika let otevřít prodejnu v každém krajském městě. Spolu s rozšiřováním sortimentu je posilování retailu nedílnou součástí vize růstu značky CityZen.
Autor textu: Pavel Hrstka, CEO společnosti CityZen