Obrat české e-commerce loni dosáhl 194 miliard Kč

pátek, 10. ledna 2025, 10:30 Retail MediaGuru

Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, meziročně se jedná o nárůst 5 %. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Česká e-commerce zakončila rok 2024 s celkovým obratem 194 miliard korun, což znamená nárůst o 5 procent oproti předešlému roku. Celkové roční skóre vylepšil tradičně nejsilnější poslední kvartál. Nejvýraznějšího růstu se vloni dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Pravidelné shrnutí vývoje české e-commerce přináší eCommerce Insider nákupního rádce Heureka.cz a Asociace pro elektronickou komerci.

Rok 2024 byl charakterizován vyváženým růstem napříč všemi kvartály. Zatímco první a třetí čtvrtletí vykázala zajímavé růsty (v prvním kvartálu o 4 %, ve třetím dokonce o 5 %), druhý kvartál znamenal udržení růstu na úrovni 3 %. Poslední čtvrtletí s 6% meziročním růstem potvrdilo, že tradičně bývá nejsilnější. Tato čísla ukazují, že i když zákazníci opět začínají nakupovat, jsou ve výdajích i nadále opatrní. Jen pro srovnání, v roce 2023 byl obrat české e-commerce šest procent pod předcházejícím rokem.

Průměrná hodnota objednávky se v Q4 mírně snížila na 1 333 Kč, což naznačuje, že lidé na internetu nakupovali nejen dárky, ale i zboží denní potřeby za nižší ceny. Spokojenost s e-shopy naopak vzrostla na 96,3 %.

„Rok 2024 byl pro české e-shopy obdobím pozvolného růstu a z našich dat je jasně vidět, že česká ekonomika ožívá. Částečně se zmírnily obavy z inflace a z rostoucích cen energií, a Češi pokračovali v online nákupech, které dosud odkládali a nakupovali i zboží, které dříve nebylo online tolik dostupné,” říká David Chmelař, generální ředitel Heureka Group, a dodává: „Zajímavý je také pohled na nejsilnější měsíce. Oproti minulým letům vánočním online nákupů kraloval prosinec. Jindy dominantní říjnu a listopadu patřili letos ke slabším měsícům, kdy zákazníci, i vzhledem k počasí, nechali nákupy dárků z velké části až na prosinec. E-shopy se s tím ale dokázaly skvěle vypořádat, což ukazuje nárůst spokojenosti zákazníků.“

Mezi e-shopy pokračovala mírná konsolidace

Většina e-shopů zvládla náročným obdobím projít, přesto však pokračovala mírná konsolidace a počet e-shopů se mírně snížil. Loňský rok znovu ovlivnila vysoká inflace, která pro obchodníky znamenala rostoucí náklady, a to současně s menší ochotou spotřebitelů utrácet. I proto došlo k drobnému poklesu počtu e-shopů na českém trhu z 49900 na 49700. Na druhou stranu se opět potvrdila schopnost adaptace většiny českých internetových obchodů, které se dokázaly vyrovnat s náročnou situací a vstupem zahraničních marketplaců mimo EU. Do roku 2025 tak budou vstupovat s optimismem. 

„V podstatě od prvních měsíců jsme vloni sledovali, že se e-commerce po dvou letech turbulencí vrací k růstu. Ten přitom očekáváme také v roce 2025, a to na podobné úrovni,“ komentuje situaci českých online obchodníků Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci. „Při zpětném pohledu vidíme, že po extrémně úspěšných letech souvisejících s pandemií covidu došlo následně k jistému narovnání do normálu. Při běžném vývoji bychom velmi pravděpodobně byli na obdobných hodnotách obratů, jaké jsme nyní zaznamenali. Věřím, že česká e-commerce má před sebou nadále pozitivní budoucnost,“ doplňuje. 

Rostly zejména kategorie spojené s udržitelností 

Během roku 2024 se na českém online trhu nejvýraznějšího růstu dočkaly kategorie spojené s udržitelností a volnočasovými aktivitami. Největšími „skokany“ roku se staly: solární příslušenství (+835 %), cyklistické kraťasy (+694 %), solární sestavy (+604 %), dětský zahradní nábytek (+562 %), kávoviny a náhražky kávy (+474 %). 

Naopak propad zaznamenaly kategorie, které byly v minulých letech na vrcholu, jako například příslušenství pro výrobníky sodovky (-86 %), svatební šaty (-79 %), dětské bundy (-75 %), operační systémy (-73 %). 

Nadcházející rok 2025 bude pro obchodníky příležitostí k dalšímu posilování pozice na trhu. „Věříme, že s nárůstem digitalizace, implementací umělé inteligence a příchodem dalších zahraničních hráčů se bude česká e-commerce nadále rozvíjet. Důležité bude zachovat vysoký standard služeb a zaměřit se na individuální potřeby zákazníků,“ uzavírá David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

-stk-