Na zpravodajské weby chodí přímo jen necelá pětina uživatelů zpráv
Nejnovější data studie o zpravodajství od agentur ResSolution Group a Nielsen ukazují, že velkou „službu“ uživatelům dělají v oblasti zpráv vyhledávače. Součástí přijímání nových informací je také sledování uživatelských diskuzí pod články.
Skoro dvě třetiny uživatelů, kteří sledují online zpravodajství, si pro zpravodajství chodí na stránky vyhledávačů jako Seznam.cz nebo Google. Teprve na druhém místě (a s velkým odstupem) jsou zpravodajská média, a to konkrétně zpravodajský web, který navštěvují nejčastěji. Přímo na něj chodí necelá pětina konzumentů zpravodajství (17 %). 9 % respondentů se jako první podívá na sociální sítě. Vyplývá to ze studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace od agentur ResSolution Group a Nielsen.
Z forem online zpravodajství sledují uživatelé, kteří alespoň týdně konzumují zpravodajství online, hlavně krátké texty. Na děleném druhém místě jsou v současnosti (v případě minimálně týdenní konzumace) vizuální formy, a to fotografie a videa. Dlouhé články se zařadily až na čtvrté místo a zvukové záznamy zpravodajství na páté.
Jak studie dále ukázala, běžnou součástí konzumace zpravodajství na zpravodajských webech je také sledování uživatelských diskuzí k tématu. Pozornost jim dnes věnuje většina online uživatelů, přičemž největší část (62 %) pouze pasivně čte příspěvky. Pokud jde o aktivní zapojení, nejčastější je hodnocení příspěvků, kterému se věnuje 13 % respondentů. 11 % pak na příspěvky reaguje a 6 % aktivně vkládá své vlastní.
Skoro 6 z 10 internetových uživatelů uvedlo, že diskuze na zpravodajských webech vnímá jako přidanou hodnotu k obsahu webu. Pro 37 % dotázaných jsou dokonce zajímavější než samotný článek. Co se týče anonymity diskutujících, tak 59 % se vyjádřilo, že diskuze na zpravodajských webech by neměly být anonymní. 45 % respondentů je ochotných přispívat do diskuze pod vlastním jménem a příjmením.
O studii
Studie Zpravodajství ve věku mediální fragmentace 2024, kterou realizuje ResSolution Group ve spolupráci s Nielsen, je na trhu 16 let. Kromě časových řad nabízí data z oblasti trendů v konzumaci zpravodajství, využívání sociálních sítí nebo poslechu podcastů, dále segmentaci mediálních publik, hodnocení důvěryhodnosti zdrojů a nechybí ani postoje k fake news. Sběr dat proběhl v roce 2024 na reprezentativním vzorku 1012 online respondentů starších 15 let.
-mav-