
Ilustrační foto, zdroj: Unsplash
Téměř tři čtvrtiny nakupujících Čechů navštíví během týdne 2-3 obchody, pětina spotřebitelů pravidelně nakupuje pouze ve své oblíbené prodejně. Výběr obchodu ovlivňuje především vzdálenost od bydliště. Rozhodujícím faktorem je také výše slevových akcí, zejména pro spotřebitele do 35 let či ženy, a sortiment. Průměrná útrata za pravidelný větší nákup potravin a drogerie je 1911 Kč. Většina Čechů je za zajímavou akční nabídkou ochotna cestovat maximálně 30 minut. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu agentury Confess pro Českou distribuční. Ta je součástí skupiny Vltava Labe Media a zároveň největším distributorem tištěných letáků v České republice.
„Nákupní chování českých spotřebitelů dlouhodobě ovlivňuje především velká obliba slev a akčních nabídek. Zájem Čechů o slevové akce ještě umocnila náročná ekonomická situace posledních let. Vzdálenost od bydliště a výše slevy jsou pro spoustu lidí hlavními faktory, podle nichž si vybírají místo nákupu. Platí to zejména pro čtenáře letáků, kteří díky nim mají přehled o tom, která prodejna nabízí nejvýhodnější akci,“ uvádí k průzkumu Jaroslav Staněk, manažer marketingu a komunikace České distribuční.
Čtyři z pěti respondentů navštíví týdně více obchodů, zpravidla jde o dvě až tři prodejny (71 %). Pětina Čechů pravidelně navštěvuje pouze svůj oblíbený obchod. Zároveň platí, že více obchodů navštěvují čtenáři tištěných či online letáků. V případě potravin se většina nákupu odehrává v místě bydliště (65 %), drogerii lidé nakupují v blízkosti bydliště méně (42 %).
Pro výběr obchodu, kde Češi realizují své pravidelné větší nákupy, je rozhodujícím faktorem vzdálenost od bydliště (61 % odpovědí). Platí to především pro lidi ve věku 66-75 let a z větších měst včetně Prahy. Většina spotřebitelů se při výběru řídí také výší slevových akcí, zejména pro mladou generaci 18-35 let či ženy, a sortimentem (shodně 55 % odpovědí). Značka řetězce či obchodu je důležitá pro 37 % Čechů a velikost prodejny jen pro 24 %.

Q: Podle čeho si vybíráte obchod, kde realizujete své pravidelné větší nákupy?, n = 1000, zdroj: Confess, Česká distribuční
Průzkum také zjistil, že spotřebitelé často plánují nákupy podle tištěných letáků. Čtvrtina Čechů svůj nákupní seznam sestavuje podle tištěných letáků při každém nakupování a třetina zhruba v polovině případů. Pouze 15 % respondentů uvedlo, že se při přípravě nákupního seznamu nikdy neinspiruje tištěnými letáky.
-mav-