
Medaile z rezavého kovu symbolizuje temnou stránku jezdeckého sportu v Rusku, zdroj: VCCP.
Organizace Člověk v tísni ve spolupráci s agenturou VCCP otevírá pro veřejnost výstavu „The Deadly Games“, která je vyvrcholením stejnojmenné kampaně probíhající během loňských letních olympijských her. Prostřednictvím alegorických medailí od šesti umělců upozorňuje na porušování lidských práv v zemích, jejichž sportovní úspěchy byly loni oslavovány.
Cílem projektu je nejen přimět veřejnost k zamyšlení, ale také získat finanční prostředky na podporu lidskoprávní činnosti organizace Člověk v tísni. Zakoupením medailí mohou lidé přímo podpořit aktivity organizace. „Výtěžek z prodeje pomůže jednotlivcům v krizových situacích a zároveň přispěje ke zvýšení povědomí o stavu lidských práv v 25 zemích a regionech světa,“ vysvětluje Ondřej Lukáš, mediální koordinátor Člověka v tísni.
Kampaň i aktuální výstava vznikly jako reakce na bolestný kontrast mezi radostí ze sportovních vítězství a přehlíženým utrpením v některých zemích světa. „Zatímco vysílání sportovců na olympijské hry je považováno za symbol národní hrdosti, mělo by být zároveň nepřijatelné přehlížet násilí, hlad nebo nucenou migraci, které se v těchto zemích odehrávají,“ popisuje myšlenku kampaně Aneta Záhoříková z VCCP. Série medailí symbolicky zachycuje disciplíny jako střelba v Egyptě, zápas v Bělorusku, sprint v Nikaragui nebo desetiboj ve Vietnamu – ovšem v kritickém kontextu upozorňujícím na porušování lidských práv.
Umělecká stránka projektu vznikla díky spolupráci VCCP se šesticí tvůrců. Na tvorbě medailí se podíleli Jakub Berdych Karpelis, Jonathan Jussey, Roman Kvita, Viktorie Beldová, Tomáš Roubal a Daniel Pošta. Každý z nich originálně zpracoval konkrétní téma spojené s alarmující lidskoprávní situací ve vybraných zemích.
Mezi vystavenými díly je například medaile z rezavého kovu symbolizující temnou stránku jezdeckého sportu v Rusku, medaile složená z fragmentů gumových člunů vyprávějící příběhy kubánských uprchlíků, nebo zrcadlová medaile, která připomíná bezmoc a závislost Běloruska.
Výstava navazuje na kampaň „The Deadly Games“, která probíhala během olympijských her od července do srpna 2024. Prostřednictvím sociálních sítí a výrazných fotografií od zahraničních fotografů Carlose Herrery z Nikaraguy a Edy Poncese ze Španělska upozorňovala na bezpráví v zemích, jejichž sportovní úspěchy byly v médiích hojně sledovány.
-stk-