Útraty v e-commerce jsou v úvodu roku vyšší než loni

pondělí, 17. března 2025, 06:50 Aktuality, Retail, Výzkum MediaGuru

Začátek roku v  e-shopech přinesl meziročně výrazně vyšší průměrné útraty spotřebitelů za zboží. 

Zdroj: Shutterstock

Zdroj: Shutterstock

Průměrná útrata spotřebitelů v  e-shopech byla v  lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v  loňském roce. Ukázal to pravidelný výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Česká e-commerce tak pokračuje v  pozitivním vývoji z  roku 2024.

V  lednu i únoru letošního roku objednalo zboží online více než 80 % českých internetových zákazníků. Tedy těch, kteří nakupují v  e-shopech alespoň jednou za rok. A ti, kteří nakoupili, zakoupili výrobky v  hodnotě přesahující 4500 Kč. „To je o více než 500 Kč vyšší průměrná útrata za zboží, než byla v  tomto období v  roce 2024. Jedná se tak z  pohledu naší e-commerce o pozitivní signál. Věřím, že tento trend bude pokračovat i v  dalších měsících,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.  

Pokud jde o konkrétní čísla, v  lednu 2024 uvedli respondenti výzkumu APEK průměrnou útratu v  hodnotě 3993 Kč, v  únoru 2024 pak 3989 Kč. Letos to bylo v  lednu 4 566 Kč a v  únoru 4583 Kč. Na jednoho zákazníka přitom vychází přes tři a půl objednávky za měsíc. 

Roste popularita plateb Apple a Google Pay 

Vývoj v  oblasti platebních metod, které zákazníci využívají pro úhradu objednávek z  e-shopů, není tak dynamický jako samotné útraty. Za poslední rok je ale změna v  této oblasti poměrně zajímavá a ukazuje na jistou změnu v  chování zákazníků. Na otázku „Jaké všechny platební metody jste v  uplynulém měsíci při nákupech na internetu využili“ v únoru 2025 vůbec poprvé za dobu výzkumu uvedlo platební kartu přímo zadanou při platbě méně než 50 % respondentů. Před rokem to přitom bylo 56 %. Naopak služba Apple Pay zaznamenala meziroční růst z  9 % na 16 % a Google Pay z  15 % na 18 %.  

„Zákazníci stále častěji nakupují přímo ze svých mobilních telefonů. Proto vidíme i vývoj v oblasti platebních metod. Jedná se o důležitý trend, který musí e-shopy sledovat a správně na něj reagovat. Především v  tom ohledu, aby zákaznická zkušenost na mobilu byla stejně dobrá jako při nákupu na počítači,“ uzavírá Jan Vetyška. 

Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSolution na vzorku 1065 respondentů. 

-stk-