
Zdroj: Shutterstock
Průměrná útrata spotřebitelů v e-shopech byla v lednu i únoru o více než 500 korun vyšší než ve stejném období v loňském roce. Ukázal to pravidelný výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Česká e-commerce tak pokračuje v pozitivním vývoji z roku 2024.
V lednu i únoru letošního roku objednalo zboží online více než 80 % českých internetových zákazníků. Tedy těch, kteří nakupují v e-shopech alespoň jednou za rok. A ti, kteří nakoupili, zakoupili výrobky v hodnotě přesahující 4500 Kč. „To je o více než 500 Kč vyšší průměrná útrata za zboží, než byla v tomto období v roce 2024. Jedná se tak z pohledu naší e-commerce o pozitivní signál. Věřím, že tento trend bude pokračovat i v dalších měsících,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.
Pokud jde o konkrétní čísla, v lednu 2024 uvedli respondenti výzkumu APEK průměrnou útratu v hodnotě 3993 Kč, v únoru 2024 pak 3989 Kč. Letos to bylo v lednu 4 566 Kč a v únoru 4583 Kč. Na jednoho zákazníka přitom vychází přes tři a půl objednávky za měsíc.
Roste popularita plateb Apple a Google Pay
Vývoj v oblasti platebních metod, které zákazníci využívají pro úhradu objednávek z e-shopů, není tak dynamický jako samotné útraty. Za poslední rok je ale změna v této oblasti poměrně zajímavá a ukazuje na jistou změnu v chování zákazníků. Na otázku „Jaké všechny platební metody jste v uplynulém měsíci při nákupech na internetu využili“ v únoru 2025 vůbec poprvé za dobu výzkumu uvedlo platební kartu přímo zadanou při platbě méně než 50 % respondentů. Před rokem to přitom bylo 56 %. Naopak služba Apple Pay zaznamenala meziroční růst z 9 % na 16 % a Google Pay z 15 % na 18 %.
„Zákazníci stále častěji nakupují přímo ze svých mobilních telefonů. Proto vidíme i vývoj v oblasti platebních metod. Jedná se o důležitý trend, který musí e-shopy sledovat a správně na něj reagovat. Především v tom ohledu, aby zákaznická zkušenost na mobilu byla stejně dobrá jako při nákupu na počítači,“ uzavírá Jan Vetyška.
Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSolution na vzorku 1065 respondentů.
-stk-