Skupina Rohlik loni zvýšila obrat o třetinu, letos chce být zisková
Rohlik Group v roce 2022 meziročně zvýšila obrat o 33 % a letos chce být zisková. Zaměří se především na rozvoj svých stávajících poboček, rozšíření na další trhy zváží podle světového vývoje.
Skupina Rohlik dosáhla v loňském roce obratu ve výši 574 mil. euro (cca 14 mld. Kč), což bylo o 33 % víc než v předcházejícím roce. Na setkání s novináři to v úterý uvedl šéf skupiny Tomáš Čupr. Dynamika růstu podle jeho slov pokračovala ve stejném tempu jako v předešlých letech. Letos má skupina namířeno k tomu, aby jako celek dosáhla provozního zisku. Na výnosech se nejvíce podílí tuzemský trh, firma je ale spokojená i se svými zahraničními aktivitami, které rozvíjí.
Efektivita a profitabilita se mají stát hlavními směry letošní strategie. Rohlik Group se chce zaměřit především na stabilizaci svých stávajících poboček v Česku, v Německu, v Rakousku, v Maďarsku a v Rumunsku. V hledáčku má sice vstup do španělského Madridu a italského Milána, záležet ale bude také na vývoji ve světě, který aktuálně není podle Tomáše Čupra investorsky příliš nakloněn podpoře byznysu postaveného na doručování online. „Neznamená to, že budeme růst pomalu, ke konci roku chceme ukázat profitabilní růst. Třetinový růst by vedl k obratu 750 mil. euro,“ popsal Čupr.
Celkem loni skupina obsloužila 1,5 mil. zákazníků a doručila 11 mil. objednávek. V loňském květnu získala investici 220 mil. euro a od tuzemských bank úvěr ve výši 45 mil. euro. To, že tradiční banky skupině půjčily, je podle Čupra důkazem důvěry a stability firmy. Vybudovala také svůj automatizovaný sklad v Chrášťanech. Do automatizace investovala přes 50 mil. euro a vnímá ji jako prostředek k ziskovosti na západních trzích.
Rohlik chce letos opět rozvíjet svou spolupráci s farmáři. „Jsme schopni ušetřit v nákladech za obaly, zboží od farmářů dáváme ihned do tašek, a tím ho můžeme nabídnout za konkurenčně výhodné ceny," popsal Olin Novák, CEO českého Rohliku. Vzhledem k rostoucí cenově citlivosti chce Rohlik rozvíjet nabídku privátních značek (nejnověji zde uvedla značky The Green Garden a Yutto, dále nabízí např. Dacello, Pappudia, Moddia, Miil nebo Ubomi), které podle manažerů Rohliku v sobě kombinují cenovou přijatelnost a produktovou kvalitu. Skupina také vidí, že roste zájem o výrobky rostlinného původu, které nabízí jako alternativu k živočišným výrobkům. „Máme přes 800 produktů, které mohou nahradit živočišné výrobky a dáváme lidem možnost se rozhodnout pro nějakou alternativu. Je to trojnásobně vyšší nabídka než v supermarketu a tato kategorie navíc rychle roste,“ dodal Olin Novák.
K letošním novinkám má patřit další personalizace nabídek, které se podle oblíbenosti u zákazníků mohou objevovat i v promočních akcích. Připravuje se také naprogramované nakupování v čase, kdy se nákupní košík zákazníků bude pravidelně naplňovat podle jejich preferencí pro konkrétní dny v týdnu (např. každý čtvrtek čerstvé pečivo) a nákupy tak bude možné plánovat déle dopředu.
Firma chce také pokračovat ve svých aktivitách na podporu udržitelnosti, kdy postupně obměňuje svůj vozový park za elektrické automobily. Protože největším vozovým parkem disponuje na českém trhu, je výměna aut zde nejobtížnější. Například v Rumunsku, kam Rohlik vstoupil loni v listopadu pod značkou Sezamo, už využívá jen elektrických aut. „Díky přechodu na elektrická auta můžeme ušetřit 10-15 % emisí CO2,“odhaduje Rohlik.
-mav-